Türk sinemasının çehresini değiştiren adam

Yayın Tarihi : 20 Kasım 2011
11818
"Ustaların Ustası" Ömer Lütfi Akad; tekniği, oyuncuları ve anlatım diliyle Türk sinemasını gerçek kimliğine kavuşturan isim oldu...

 

Ömer Lütfi Akad (soldaki), 1946'da 'Unutulan Sır-Domaniç Yolcusu' filminin çekimleri sırasında kameraman Kriton Illiadis ve filmin senarist-yönetmeni Şakir Sırmalı ile... Bu film Türk sinemasının ilk ödüllü filmi olarak bilinir.Osmanlı Bankası'nda memurluğu bırakıp, idareci olarak sinema sektörüne giren Ömer Lütfi Akad, sonrasında yönetmen olarak Türk sinemasında yeni bir çağ açtı. Akad ile Yeşilçam'daki "tiyatrocular dönemi" kapandı, "gerçek sinemacılar dönemi" başladı. O güne kadar tekniği, oyuncuları ve anlatım diliyle tiyatrocuların tekelinde olan Türk sineması, gerçek bir sinema kimliğine büründü.

Lütfi Akad'ın 1942 yılında çektiği Kanun Namına filmi, Muhsin Ertuğrul'un tiyatro havasına soktuğu sinemayı, daha geniş mekanlara taşıdı, hikayeyi halkın anlayabileceği bir dille aktararak, yeni bir üslubun yaratıcısı oldu.

Ömer Lütfi Akad'ın 1952 tarihli Kanun Namına'sı, Türk sineması açısından önemli bir filmdir. Aynı zamanda, Ayhan Işık da bu filmle yıldız olmuştur. Filmin kadın başrol oyuncusu ise Gülistan Güzey'dir (o dönemde adı Gülistan Deniz'dir).Ömer Lütfi Akad'ın teknik ve anlatım dili konusunda yarattığı bu yeni tarz, kendisinden sonraki kuşaklarca da benimsenerek, günümüze kadar yaşatıldı.

Kanun Namına filminin bir başka önemli özelliği de kameraların ilk kez sokağa çıktığı film olmasıdır. O güne kadar, Türk sinemasındaki sokak çekimleri sadece pencere gerisinden yapılıyordu. Ömer Lütfi Akad, Kanun Namına'da bir tür gizli kamera kullanarak, dış mekan çekimlerini sokakta gerçekleştirdi. Büyük başarı elde eden bu film, Ayhan Işık'ı da Türk sinemasına "yıldız" olarak sundu.

Ömer Lütfi Akad, 1955'te Yaşar Kemal'in senaryosundan perdeye aktardığı "Beyaz Mendil" ile, Türk sinemasının ilk gerçekçi köy filmi örneğini de veren isimdir.

2 Eylül 1916'da doğan Ömer Lütfi Akad, 19 Kasım 2011'de yaşama veda ederken, gerisinde büyük bir çınar gölgesi ve unutulmaz filmler bıraktı.

(Turknostalji.com)